La 01 Februarie dispare timbrul de mediu, ultima “incarnare” a taxei emanate de premierul nostru din 2007 cu mare grija tinuta vie vreme de 10 ani de toti ilustrii ocupanti ai scaunului prim din piata Victoriei.

Ce ne asteapta in continuare? “Rablagizarea”Romaniei, asa cum sustin unii… absolut complet neintersati de vanzarile de masini noi?

Sau mai degraba revenirea la o normalitate prea mult timp intarziata, din care sa lipseasca:

  • romanii “shmekeri” in masini cu numere bulgaresti cu RCA-uri lipsa;
  • auto vandute dar nereinmatriculate de frica taxei, cu CIV-ul pe vechiul proprietar care – evident – o poate vinde din nou;
  • oamenii care au cumparat o masina noua din Romania in 2009, au inmatriculat-o fara taxa (asa era legea) iar acum masina face 5000 euro iar taxa e 3000. Si nu o mai pot vinde;
  • Combinatii gen “prima de casare”: Adica sistemul care face ca saracul care isi cumpara masina rulata de 4000 de euro sa plateasca 5-600 euro ca s-a inmatriculeze. Banii merg la Fondul de Mediu de unde capata discount 10% (tichet REMAT botezat candva) unul care isi ia Golf de 15.000 de euro. Asta ca sa protejam joburile si veniturile la buget.

Pentru a intelege impactul excluderii timbrului de mediu, trebuie lamurite cateva aspecte:

1. Ce masini au fost afectate de aceasta taxa?
Numai masinile noi (si ele aveau taxa) si rulatele neinmatriculate anterior in Romania. Masinile reinmatriculate (adica auto rulate inmatriculate deja in tara si revandute au fost mai putin afectate de timbrul de mediu pentru ca majoritatea aveau deja o forma a taxei platite

2. Cum a aratat piata sub impactul defunctului timbru de mediu?
Sunt relevante cateva cifre furnizate de Directia Regim Permise si Inmatriculari Auto privind inmatricularile de masini noi si rulate importate in acesti ultimi 3 ani:

Jan-NovINMATRICULARI NOIINMATRICULARI RULATE IMPORTTOTAL% NOI% RULATE
201464.577200.867265.44424,3%75,7%
201572.423226.862299.28524,2%75,8%
201685.588276.347361.93523,6%76,4%

In ciuda taxei mult mai mari, se vede ca doar 25% din piata sunt auto noi, restul fiind rulate importate.

3. Ce se schimba? Dispare prima de casare sau nu?
Nu stim inca ce “masuri compensatorii” vor fi negociate intre Dacia/Renault si Ford pe de o parte si actualul guvern pe de alta. Mentinerea unei forme a primei de casare in combinatie cu disparitia timbrului de mediu ar fi ideala pentru toata lumea, dar… exista banii?

Sa ne asteptam la modificari structurale majore? Nu prea.

Iata de ce:

  1. Rulatele de import sunt deja 75% din total inmatriculari. Ca se duc spre 80 sau 85% nu inseamna mare lucru.
  2. Timbrul de mediu eliminat insemna masini noi mai ieftine cu aprox 2% pe cand rulatele cee mai vandute se ieftinesc cu 12-15%. Cu toate acestea, greu de crezut ca un cumparator de masina noua care se ieftineste (sa nu uitam si de cota TVA redusa cu 1%) se va reorienta catre o rulata. Peste 60% din vanzarile de masini noi sunt catre companii, putin probabila o reorientare semnificativa catre rulate.

In contextul actual nu este plauzibila o canibalizare a vanzarilor de masini noi de catre rulatele de import pe fondul eliminarii timbrului de mediu, ci mai degraba altceva: o reducere a varstei masinilor rulate importate pentru ca:

  • Lipsa taxei face mai accesibile rulatele mai noi si mai scumpe
  • Cele cu o vechime de pana la 5 ani pot fi finantate si asigurate
  • Majoritatea masinilor de pana la 5 ani ani au istoric de service (multi constructori ofera garantie pe durata de peste 4 ani la masinile noi) si deci rulaj certificat si costuri de intretinere mai reduse prin comparatie cu masinile mai vechi.

Cum pana acum nu am auzit ca un client cu 3-4000 de euro in buzunar sa isi cumpere masina noua cu taxa 200 euro pentru ca la cea rulata taxa e de 600 (asta daca nu o invata bulgareste), este putin probabil ca vanzarile de masini noi sa fie afectate semnificativ.

In concluzie, eliminarea timbrului de mediu nu va face altceva decat sa aduca intr-un final piata auto la normalitate. Lipsa taxei si reducerea TVA inseamna preturi mai mici si la noi si la rulate iar asta duce pentru masinile mai noi de 5 ani la creditare mai facila.

Deocamdata e de bine.

Sa speram ca nu doar deocamdata.