S-a constatat in urma studiilor facute de catre specialistii de marketing auto ca exista doua tipuri de motivatii pe care se bazeaza decizia de achizitie a unei masini:

  • motivatii emotionale (e puternica, e rosie, e frumoasa, este model nou, este reprezentativaetc)
  • motivatii rationale (consum, impozit, valoare de re-sell, costuri de service, caracteristici tehnice)

Intotdeauna cand discutam de o motivatie rationala a actului de achizitie a unui autovehicul cautam de fapt sa alegem o masina pentru care sa reusim minimizarea costurilor de utilizare in conditiile mentinerii nivelului de confort sau de reprezentativitate pe care ni le dorim.

Mai precis, dorim sa conducem ce ne place dar cu un Total Cost of Ownership cat mai mic (TCO).

In componenta acestui cost al detinerii unei masini (TCO) intra o varietate de valori: impozitul, consumul mediu de carburant, costurile de service si – deloc in ultimul rand – devalorizarea autovehiculului.

Iar atunci cand trebuie sa decidem daca vom achizitiona masina pe care ne-o dorim noua sau rulata raman doar doua costuri care fac diferenta: costurile de service si devalorizarea autovehiculului.

Dilema este clara:

  • fie cumparam un auto nou si avem costuri de service relativ mici dar pierdere de valoare mare
  • fie cumparam un auto rulat si avem costuri de service cu atat mai mari cu cat masina este mai uzata dar pierderea de valoare este ameliorata.

Exemplu de calcul prezentat in continuare va va indica unde este zona in care se poate obtine solutia dilemei de mai sus.

Pentru inceput, cateva date statistice utile:

  • majoritatea autovehiculelor destinate uzului personal au doua cicluri de utilizare:
    • 0-4 ani cu un rulaj total de pana la 100.000 km
    • 4-8 ani cu un rulaj total de pana la 200.000 km
  • totalul costurilor de intretinere in primii 4 ani se situeaza la 10% din pretul de achizitie
  • in al doilea ciclu de utilizare aceste costuri cresc la 20% din valoarea de achizitie.

Valorile medii de vanzare (% din pretul de achizitie) sunt precizate in tabelul urmator:

SINTETIC NOU VS. RULATCICLUL 1
CLASACARBURANTVARSTA (ANI)1234
RULAJ (KM)25,00050,00075,000100,000
BDIESEL% VALOARE RAMASA78%71%64%59%
CDIESEL75%67%59%53%
MDIESEL70%61%52%45%
HDIESEL65%55%46%38%
SUVDIESEL70%61%52%45%
LCVDIESEL70%62%54%48%
BBENZINA76%69%62%57%
CBENZINA72%64%56%50%
MBENZINA65%56%47%40%
HBENZINA63%54%45%38%
SUVBENZINA58%48%39%31%

Mai precis, dupa 4 ani si 100.000 km o masina diesel din clasa C (Ford Focus, Opel Astra) se va vinde cu aproximativ 53% din pretul de nou. Pentru o utilitara de pana la 3.5 tone (LCV), valoarea de piata scade pana la 48%. In acest interval de timp, clientul va plati un buget de service de 10% din pretul de achizitie al masinii.

SINTETIC NOU VS. RULATCICLUL 2
CLASACARBURANTVARSTA (ANI)5678
RULAJ (KM)125,000150,000175,000200,000
BDIESEL% VALOARE RAMASA54%49%44%40%
CDIESEL47%41%35%30%
MDIESEL38%31%25%20%
HDIESEL30%24%18%13%
SUVDIESEL38%32%26%20%
LCVDIESEL42%37%32%27%
BBENZINA52%47%42%38%
CBENZINA44%38%32%27%
MBENZINA33%26%20%15%
HBENZINA31%24%18%13%
SUVBENZINA23%17%11%6%

Dupa inca 4 ani, valoarea de re-sell a celor doua exemple scade la 40% pentru clasa C diesel si la 27% pentru utilitare. Bugetul de service creste la 20% din pretul de nou al autovehiculului.

Concluzia este clara:

SINTETIC NOU VS. RULATCICLUL 1CICLUL 2ANALIZA
CLASACARBURANTVARSTA48COST SERVICE C1COST SERVICE C2TCO CLIENT C1TCO CLIENT C2AVANTAJ CLIENT RULATA
RULAJ100,000200,000
BDIESEL%VALOARE RAMASA59%40%10%20%51%39%12%
CDIESEL53%30%10%20%57%43%14%
MDIESEL45%20%10%20%65%45%20%
HDIESEL38%13%10%20%72%45%27%
SUVDIESEL45%20%10%20%65%45%20%
LCVDIESEL48%27%10%20%62%41%21%
BBENZINA57%38%10%20%53%39%14%
CBENZINA50%27%10%20%60%43%17%
MBENZINA40%15%10%20%70%45%25%
HBENZINA38%13%10%20%72%45%27%
SUVBENZINA31%6%10%20%79%45%34%

Clientul care foloseste un Ford Focus diesel nou pe o durata de 4 ani si 100.000 km va suporta un cost de 57% din pretul de nou (47% devalorizare + 10% costuri de service). Clientul care cumpara masina dupa 4 ani la 100.000 km va suporta un cost de 43% (23% devalorizare + 20% cost de service).

Mai exact, clientul de second hand care va folosi masina in ciclul 2 de viata castiga 57-43 = 14% din pretul de nou al autovehiculului daca acesta este un model diesel din clasa C. La un pret mediu al masinii noi de 15.000 euro+TVA, castigul este de peste 2.000 euro.

Iar acest castig creste cu cat urcam catre zona de lux a pietei. La o limuzina diesel din clasa H achizitionata la o varsta de 3 ani si un rulaj in jurul a 100.000 km, castigul este de  27%. La un pret mediu de 35.000 euro+TVA, economia este de aproape 9500 euro+TVA.

Concluzia este limpede: In peste 90% din cazuri, indiferent de profilul de utilizare si tipul autovehiculului, clientul castiga semnificativ daca la achizitie masina are intre 3 si 5 ani si un rulaj de pana la 130.000 km si o va utiliza pe o durata de pana la 4 ani sau 200.000 km

WELTKLASSE AUTOMOBILE – RULATE ZERTIFIKATe